3 september 2019

Kennismaken met Ine Rutgers

Sinds begin september is Ine Rutgers de nieuwe directeur van het Grafisch Atelier Den Bosch. Aan de hand van 9 vragen stelt ze zichzelf voor.

Kende je het Grafisch Atelier al?

Ine Rutgers Directeur Grafisch AtelierTijdens een bezoek aan een expositie in de Willem Twee kunstruimte liepen mijn man en ik het indrukwekkende gebouw rond en gluurden letterlijk naar binnen bij het Grafisch Atelier. “Wat bijzonder dat plekken als dit nog bestaan. Als ik kan meewerken een atelier als dit toekomstbestendig te houden, dan teken ik ervoor”, zei ik. Na jarenlang gewerkt te hebben in de podiumkunsten, was ik op zoek naar een plek waar ambachtelijk gewerkt wordt. Met de handen in de klei. Een paar weken later kwam via een vriendin de vacature in mijn mailbox.

Wat spreekt je aan in het Grafisch Atelier?

Het Grafisch Atelier houdt de vakkennis over de grafische ambachtelijke technieken levend. Cultureel erfgoed behouden, vind ik belangrijk en een noodzaak binnen een groeiende digitale wereld. In de subsidieaanvraag van het GA voor de Impulsgelden is dat eerder al goed geformuleerd en ik onderstreep dit.
Ambacht en traditie worden gelukkig steeds meer omarmd en dat heeft een reden. Zelf iets maken, zelf iets zien ontstaan, is een krachtige ervaring. Juist in een tijd waarin alles zo gemakkelijk tot onze beschikking staat. Daarnaast spreekt de kleinschaligheid van het atelier en de unieke projecten me aan. Het maakt dat er optimale aandacht is. Je ziet het terug in de kwaliteit en in hoe graag men hier binnenstapt.

Welke kennis en ervaring breng je mee?

In de afgelopen 10 jaar heb ik beginnende en gerenommeerde theatermakers, beeldend kunstenaars, theatergezelschappen, culturele instellingen en nieuwe ondernemers helpen verduurzamen op financieel en inhoudelijk gebied. Daar waar subsidiekranen werden dichtgeschroefd, heb ik me bezig gehouden om derde geldstromen te genereren. Een goed voorbeeld daarvan is dat ik diverse bijvoorbeeld crowdfundingscampagnes heb opgezet. Ook heb ik organisaties zakelijk en op interne organisatie geadviseerd over de volgende stap tot professionaliseren.

Vanwaar je interesse in de culturele sector?

Mijn werkende bestaan staat in het teken van ondersteunen van kunstenaars. Ik creëer graag de juiste omstandigheden waaruit mooie dingen kunnen ontstaan. Of dat nu het regelen is van een vergunning om acteurs op squads in een voorstelling razende rondjes te laten rijden. Of het begeleiden van een beeldend kunstenaar met een crowdfundingscampagne om deel te kunnen nemen aan de Biënnale. Ik houd van kunstbeoefenaars die gedreven worden door nieuwsgierigheid, die onderzoeken, die authentiek durven te zijn en de wereld daarmee aangenaam aankleden. Moet je je eens voorstellen als dat er allemaal niet meer zou zijn. Een leven zonder kunst en cultuur is voor mij onvoorstelbaar.

Waar komt je affiniteit met beeldende kunst vandaan?

Mijn opa, de vader van mijn moeder, was kunstschilder. Mijn moeder had een grote liefde voor beeldende kunst en nam ons toen wij jong waren vaak mee naar musea. Het huis waar ik opgroeide hing vol met schilderijen van onbekende beeldend kunstenaars en de boekenkast puilde uit van de kunstboeken. In ons eigen huis hebben we een grote muur gereserveerd die wij vullen met betaalbaar werk van kunstenaars. Van jongs af aan ben ik met beeldende kunst omringd en dat is altijd zo gebleven. In onze vriendenkring hebben we beeldend kunstenaars en mijn man is ambachtelijk meubelmaker.

Hoe kijk je aan tegen grafische kunst?

Ik heb een fascinatie voor ambachten. Het grafische ambacht vind ik iets unieks: de aandacht, het creatieve veelal ook verfijnde en magische proces, de kwaliteit die het uiteindelijk oplevert in een beperkte oplage maakt het heel bijzonder.

Wat is de eerste indruk van het Grafisch Atelier?

Een broedplaats voor ideeën van allerlei. De woorden die bij me opkomen: bevlogen, betrokken, expertise, professionaliteit, humorvol, kwaliteit voorop, huiskamerfunctie, wees welkom, experimenteer, praten over, discussiëren over.

Hoe zie je de toekomst voor het Grafisch Atelier?

Het is belangrijk een unieke plek als deze te behouden. Een volgende stap tot professionaliseren is daarvoor nodig. De Impulsgelden die beschikbaar zijn gesteld voor 2019-2020 zullen we adequaat inzetten. Nieuwe doelgroepen zullen meer en meer de weg vinden naar het Atelier. De naamsbekendheid zal groeien ook bij bedrijven met belangstelling voor bijvoorbeeld afname van unieke oplagen. We zetten een verdere ontwikkeling van de productportfolio in gang en versterken het cultureel ondernemerschap. Samen met het team, de vrijwilligers en het bestuur wordt een meerjarenbeleid en toekomstvisie geformuleerd.

Heb je er zin in?

Jazeker! Ik ben van plan om zelf ook een cursus te gaan volgen, zodat ik me praktisch kan verdiepen en het verhaal naar buiten toe nog beter kan toelichten. Ik zie er naar uit om met het team, de vrijwilligers en andere betrokkenen kennis te maken. Ik stap een nieuwe boeiende wereld in.

Foto boven: Ine Rutgers (door Marijn J. Kuijper)