Beyond Printed Matter

Periode: 4 juni 2022 t/m 17 juli 2022

Een expositie in de Willem Twee Kunstruimte met werk van Hadassah Emmerich, May Heek, An Onghena & Jivan van der Ende, Dries Segers, Sissel Marie Tonn, Rob Voerman en Sjoerd Westbroek.


Foto: Gérard van Kessel

Finissage
Zondag 17 juli is de laatste dag van Beyond Printed Matter. Kom tussen 14 en 17 uur voor een drankje of doe mee aan de verkorte workshop Droge Naald Etsen. Maak kennis met deze eeuwenoude grafische techniek, die nog steeds wordt beoefend. Na afloop ga je naar huis met minstens 1 mooie afdruk op luxe papier. De workshop is geschikt voor iedereen vanaf 10 jaar. 

Tickets (€8 p/p) via de website van Willem Twee Kunstruimte


Over Beyond Printed Matter
Grafiek neemt als artistiek medium een bijzondere plek in binnen de beeldende kunst. Het kent een lange traditie – van Albrecht Dürer en Hokusai tot Andy Warhol en Emma Amos – en is vandaag de dag onverminderd populair. Dat het toegankelijk is en talloze mogelijkheden biedt, draagt hier zeker aan bij. Toch kleeft aan grafiek soms ook het imago commercieel, oppervlakkig en ‘makkelijk’ te zijn: een medium voor kunstenaars en galeries om naast uniek werk goedkopere prints in oplage te verkopen. In Beyond Printed Matter tonen zeven kunstenaars het tegendeel.

Ieder op eigen wijze experimenteren ze met diverse grafische technieken, zoals zeefdrukken, linosnedes, risoprint en cyanotypie, vaak op groot formaat. De werken laten zien dat grafiek ook onderdeel kan zijn van multimediaal werk, of aan de basis kan liggen van installaties, sculpturen en schilderijen. 

Afbeelding boven: Rob Voerman, Assembly (2020)

Grafisch oppervlak
De werken staan thematisch los van elkaar. Waar bij de een het grafische proces of het materiaal zelf het onderwerp wordt – zoals in het werk van Dries Segers en An Onghena & Jivan van der Ende – is het medium voor anderen uitermate geschikt voor het verbeelden van verhalen en het openen van andere werelden, zoals bij Sissel Marie Tonn en Rob Voerman. Bij Sjoerd Westbroek en Hadassah Emmerich leidde het experimenteren met reproduceerbare grafische technieken tot het maken van uniek werk. May Heek zoomt in op het grafische oppervlak om de werking van beelden als betekenisdragers te demonstreren.

Afbeelding boven: Hadassah Emmerich, Fruit Loops (2019)

Randprogramma
- Zat 18 juni, 11:00 – 13:00: Kinderatelier Grafiek
- Zon 26 juni, 11:30 – 13:00: Lezing Kijken naar Kunst van Nu
- Zon 3 juli, 12:00 – 13:00: Meet the Maker rondleiding
- Zat 9 juli, 11:00 – 13:00: Kinderatelier Grafiek
- Zon 17 juli, 14:00 – 17:00: Finissage

De tentoonstelling is een samenwerking tussen het GA en Willem Twee Kunstruimte en maakt deel uit van een tweejaarlijks terugkerende reeks tentoonstellingen rondom grafiek.