Theo Barten &

Karin Schreppers

Periode: 1 mei 2018 t/m 30 juni 2018

1 mei 2018

4 mei t/m 25 mei 2018

THEO BARTEN – ARCHITECTURE WITH A TWIST

Theo Barten, tekenaar, combineert zijn liefde voor architectuur en de Klare-Lijn in een serie van dertig ironische tekeningen. Acht hiervan zijn hier te zien.

In vaak onmogelijke situaties die voor een vervreemdend effect zorgen, is alles met liefde voor het detail getekend. Een gebouw is een getrouwe weergave van het echte, een auto is altijd van een bepaald merk. Juist die combinatie van realistische onderwerpen maakt het spannend.

Trouw aan de Klare-Lijn techniek wordt een tekening opgezet in potloodlijnen. Na een reeks van verfijningen ontstaat een zuivere lijn die wordt ingekleurd. Het resultaat: een krachtige grafische uitstraling.
De Japanners wisten het al, prentkunstenaars als Hokusai en Hiroshige. Zij zijn de godfathers van de techniek die later overgenomen is door de tekenaars van het beeldverhaal, waarvan E.P. Jacobs die het meest virtuoos toepaste. De lijntekening wordt ingescand en in de computer voorzien van vlakke kleuren.

www.architecture-with-a-twist.nl
info@theobarten.nl

 

KARIN SCHREPPERS – Fork in the Road
nieuwe linodrukken

Een serie van 5 linodrukken die Karin Schreppers recentelijk gerealiseerd heeft in het Grafisch Atelier Den Bosch. De serie heeft als titel ‘Reduce’ en heeft een ingehouden en een beheerste kalmte; naar kleur, naar maat en vorm. Het maroon-rood gedrukt over het cadmiumgeel, waaronder het papierwit doorheen schemert...
Een bescheiden serie die een verwachting aankondigt waarbij de maker zich afvraagt: wat neem ik waar, waar kom ik vandaan én welke kant ga ik op?

De beelden verzoeken ons als kijker om een keuze te maken tussen urbanisatie of natuur, tussen abstract of figuratie, tussen luisteren of spreken. Je neemt zowel het heden, maroon-rood, als het verleden, cadmiumgeel/papierwit, tegelijk waar. Het cadmiumgeel en papierwit krijgt daardoor een brisante werking, want zonder fundament, geen gebouw...

Het zijn een klein aantal beeld-elementen waarin Karin Schreppers in haar lange carrière zich als kunstenaar mee verhoudt. Haar vroegere beeldtaal was lyrisch abstract, maar nu valt ons als beschouwer op dat architecturale en florale elementen terugkeren, vergelijkbaar met de tussenfase van de Amerikaanse schilder Mark Rothko, voordat hij de beroemde abstracte schilderijen maakte. Zij plaatst zich hiermee in een lange traditie van de kunstgeschiedenis om het uitgeklede beeld tot norm te verheffen.

Met deze nieuwe serie linodrukken heeft Karin Schreppers een nieuwe stap gezet richting de horizon...

tekst: Lucas Silawanebessy – Tilburg, maart 2018

www.karinschreppers.nl