Etsen

Het Grafisch Atelier Den Bosch geeft met deze presentatie van etsers/diepdrukkers een gevarieerd beeld van de mogelijkheden en uitdrukkingsvormen van de techniek van ets en droge naald.

Anneke Smeenk - Jakarta, Indonesië, 1952.
De serie etsen met als thema "Vrijdag" is geïnspireerd op Smeenks wekelijkse wandelingen op vrijdag in natuurgebieden in de omgeving van Den Bosch. Centraal staan de medewandelaars in combinatie met de flora, de fauna en het landschap. "Vrijdag" heeft het karakter van een familiealbum: achter iedere prent schuilt een verhaal, dat alleen bekend is bij de geportretteerden en hun "familie", de insiders. Dit neemt niet weg dat buitenstaanders hun eigen visie kunnen hebben op de betekenis van het werk. In de titels worden de afgebeelde mensen anoniem, de beelden universeel. In de serie grafiek met als thema "Bomen" worden bomen gebruikt als een metafoor. Ze hebben menselijke vormen, er zijn gezichten in te zien, ze verbeelden kracht, pijn, eenzaamheid, de cyclus van leven en sterven. De sfeer van Smeenks etsen is, mede door het kleurgebruik, enigszins nostalgisch.

Jiri Buunk Deventer - 1974
Binnen het werk van Jiri Buunk is het menselijk lichaam een vast thema. In zijn etsen, maar ook in zijn schilderijen en zeefdrukken. Ook al zijn de figuren vaak anoniem, ze dragen een moment van intiem samenzijn of juist eenzaamheid. De mensfiguren dragen menselijke emoties, soms in combinatie met religieuze thema's. De naakten vallen uit een hemel en worden opgeslokt door de aarde. Er is meestal sprake van verval, maar dan wel in combinatie met liefde: dat wat er speelt in de onderbuik. Vaak zijn de beelden fantasie, soms komen ze voort uit modeltekeningen. Buunk gebruikt meestal de droge-naald-techniek in combinatie met een geheel eigen kleurgebruik. Door zijn werkwijze is elke afdruk weer een unicum. Hij streeft naar universele beelden, zoals Munch dat deed.

Lidia Palumbi Pescara - Italie, 1952
Het werk van de Italiaanse beeldhouwster Lidia Palumbi heeft ook in de driedimensionale vorm een grafisch aspect. Haar ruimtelijke "pleinen" herbergen lijnen en verticale elementen. Soms is het beeld zelf een "bronzen lijn" waarop elementen figureren. In de droge-naald-techniek werkt zij met hetzelfde thema als in haar sculpturen. Deze grafische werken ontstaan simultaan aan het driedimensionale werk of eraan voorafgaand. Boven andere technieken verkiest Palumbi vaak de droge naald, een techniek waarmee ze net zo direct kan werken als in een tekening, maar door het krassen in de plaat krijgt het beeld een ander karakter.


Viktor Vilusic Tuzla -
Bosnië, 1947
Vilusic maakt kleuretsen in opgebouwde lagen en gedrukt met meerdere platen. Door middel van lijnets, aquatint en mezzotint bouwt hij aan nuances, tinten en contrasten. Zijn beelden bewegen zich qua sfeer tussen realistisch, abstract en surrealistisch. Viktor Vilusic studeerde schilderen en grafiek aan de academies van Sarajevo, Zagreb en Groningen. Hij was docent grafiek aan de kunstacademie in Groningen vanaf 1978.

Anneke Smeenk | Samen...met niets 2 | ets | 2004
Jiri Buunk | Zonder titel | droge naald
Lidia Palumbi | In memoria | 1998 | brons | 33 x 32 x 10 cm
Victor Vilusic | 25 x 30 cm