Carola Popma

Het GA Den Bosch opent het nieuwe tentoonstellingsseizoen met een expositie van Carola Popma op zaterdag 12 september om 16.00 uur.

De tentoonstelling wordt ingeleid door Saskia van de Wiel, conservator Museum van Bommel – van Dam
.

Popma’s grafisch oeuvre is lange tijd bepaald door houtdrukken, waarin ze het principe van transformatie, overzetting van de nervatuur van het hout naar het papier, zo veel mogelijk tot zijn recht laat komen. Ooit bracht ze 19 kilo aan houten planken mee terug uit een reis door Indonesië. Thuis in haar atelier stelde ze hiermee een serie monumentale prenten samen. 

In haar nieuwe houtdrukken zijn de beelden die ze gebruikt, fysiek voelbaar door de tastbare aanwezigheid van de houtnerf. Het lijkt wel alsof het beeld al in de houten plank aanwezig was en slechts met behulp van zaag en drukinkt zichtbaar gemaakt hoefde te worden.De drukken met de afbeelding van de Hindoegod Ganesha, voorgesteld als een lichaam met een olifantenhoofd, zijn opgebouwd uit vloeibare substantie en roepen de associatie op met een uit klei gemodelleerde figuur. 

In het nieuwe ruimtelijke werk van Popma geeft ze in klei en gekleurde gips een vervolg op de eerder vervaardigde hoofdloze vrouwenfiguren die staan als metafoor voor het thema over “beperking”. Een op het eerste oog abstracte keramische vorm, blijkt bij nadere beschouwing een ingetogen gestalte te zijn, opgesloten in een alles omhullende sluier van klei. Door er een tweede vorm van een bijna gelijk uiterlijk naast te plaatsen, lijkt er wel sprake te zijn van een conversatie, een die we niet kunnen horen maar wel vermoeden.    

www.carolapopma.com 


In de portiersloge:

“Pushed perceptions”  van Anna M van Thiel de Vries 
 



Dear Ganesha - 2009 - houtdruk - 64x96 cm