Portretten

6 juni t/m 5 juli 

Wij nodigen u van harte uit voor de opening van deze expositie in het Grafisch Atelier Den Bosch op zaterdag 6 juni om 16:00 uur.
 De expositie toont grafisch en fotografisch werk van kunstenaars die zich op uiteenlopende wijze intensief en indringend bezighouden met het portret.

Met houtdrukken van Jacomijn den Engelsen, etsen en aquatint van Adri Frigge en Davide Meindersma, lino’s en tekeningen van Lydia Roelofsen, zeefdrukken van Francine Steegs en foto’s van Anneke van der Wal.
U kunt zich tijdens de opening laten fotograferen door Anneke van der Wal. De portretten worden groots geprojecteerd tijdens de kunstnacht op 27 juni.
 

Jacomijn den Engelsen, (1958) maakt houtsneden, gedrukt op papier of op doek, in kleur en vaak in, voor de grafische kunst, ongewoon grote formaten.
Haar motieven ontleent zij aan de visuele en fysieke ervaring van haar directe omgeving: de plek waar zij woont en werkt, de mensen in haar nabijheid.
Zij observeert en legt haar ervaringen vast door middel van fotografie en tekenen, om later de resultaten om te zetten in houtsnede. Haar modellen zijn meestal mensen in haar omgeving, zoals haar dochter en vrienden.
De blik, de gezichtsuitdrukking van de geportetteerde is waar het op aan komt: die is van groter belang dan dat het een representatief portret is.

Adri Frigge, (1947) toont een serie geëtste portretten.Muziek is een belangrijke leidraad in zijn werk. Vooral muziek van 20-eeuwse componisten als Messiaen, Ligeti, en ook Debussy, zijn aanleiding geweest voor - met name - etsen, waarvan hij dan ook wil dat die in hun beeld een " klank" oproepen.
Op de tentoonstelling in het Grafisch Atelier toont hij portretten van musici.
Frigge streeft in zijn werk naar een optimaal gebruik van het wit. De wijze waarop de tonen in het wit grijpen, en daarmee het wit een vorm geven is voor hem erg belangrijk.
Om die reden hebben de etsen van Frigge ook geen plaattoon.
De ets behoudt daardoor de gewenste helderheid.

Davide Meindersma, (1977) toont een serie van 36 zelfportretten in droge naald.Deze 36 portretten vormen één werk, dat gaat over het veranderingsproces in een mensenleven. Het gezicht geeft daaraan een belangrijke uitdrukking.In de eerste afbeeldingen spelen ogen, neus en mond een hoofdrol, maar geleidelijk aan wordt deze formule losgelaten en vervangen door een andere manier van kijken: Het gaat niet meer zo zeer om de herkenbare verschijningsvorm, maar om de uitdrukking en de emoties. Ook het omgaan met het materiaal groeit hierin mee en krijgt door zijn benadering een stem in het beeld.

Lydia Roelofsen, (1974) maakt tekeningen. Soms meteen op hout, linoleum of metaal. Daar maakt ze afdrukken van met zwarte inkt op papier maar ook op stoffen. De portretten zijn variaties op het mooie en het lelijke. Sommigen zijn geïdealiseerd of geromantiseerd terwijl andere werken juist confronterend zijn. Er zit een tegenstelling in het werk, dat aan de ene kant dus heel lichtvoetig kan zijn en aan de andere kant rauw is. Een contrast dat ook al zit in het werken met zwart- wit. Het werk van Lydia Roelofsen is gegrond op een expressionistische traditie, met zowel kenmerken van naïeve romantiek als links met de punkcultuur.

Francine Steegs
,
(1957) maakt in haar gezeefdrukte portretten gebruik van afbeeldingen uit de kunstgeschiedenis. Zij zoekt daarbij naar realistisch geschilderde werken waarop vrouwen worden afgebeeld die in gedachten zijn, soms lezend, soms peinzend of in zichzelf gekeerd. Portretten uit een ver verleden, geschilderd door oude meesters als Antonella da Messina in (1485) of Franz Eybl (1855). Deze portretten hebben een intensiteit en uitdrukking, alsof je contact hebt met een mens van hier en nu. De raadselachtigheid hiervan inspireerde Steegs tot een serie prenten met de titel “Een verte voorbij onze ogen”.
Een van deze portretten is geselecteerd voor de Guanlan International Printbiënnale in Shenzhen in China in mei/juni 2009.

Anneke van der Wal
, (1979) fotografeert mensen.
Haar foto's gaan over de vraag wat we wel of niet te willen laten zien.
Over wat het gezicht - als masker van de ziel -  laat zien en wat het verbergt.
Je kiest ervoor om als mens slechts een deel van jezelf te laten zien. Maar in hoeverre lukt het om dit een keuze te laten zijn en wat ziet een ander werkelijk van jou?
Wat gebeurt er als een deel van het gezicht bedekt wordt?
Wat blijft er over en wat wordt versterkt?
“Je ziet me maar je ziet me niet.”

Dit ben ik -niet-
Hier ben ik -niet-
Je ziet mij -niet-


---- In de portiersloge:”Communicatie”, bouwvormen van Dia Loose.



Openingstijden: donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur
 


Grafisch Atelier Den Bosch,
Willem II fabriek
Boschveldweg 471
5211 VK 's-Hertogenbosch
073-6134277
Jacomijn den Engelsen - M.M.IV (danish blue)
Adri Frigge - Sviatoslav Richter
Davide Meindersma - Zelfportret uit een serie van 36
Lydia Roelofsen - Zonder titel
Francine Steegs - Een verte voorbij onze ogen
Anneke van der Wal - Masker 2